کد خبر: 1201050
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
پس از پایان چهار روز آتش‌بس موقت در غزه که به مبادله ۲۰۰ اسیر از طرفین و ارسال صد‌ها کامیون کمک‌های بشردوستانه منجر شد، توافقاتی برای تمدید یک روزه آتش‌بس صورت گرفته است و غزه امروز (سه‌شنبه) و فردا هم برای ششمین روز متوالی شاهد آرامش نسبی و بدون درگیری خواهد بود.
جوان آنلاین: با تلاش میانجی‌های قطری و مصری، آتش‌بس در غزه برای دو روز دیگر تمدید شد و قرار است در ازای آزادی ۱۰ اسیر صهیونیستی سه برابر آن اسیر فلسطینی آزاد شوند؛ اقدامی که بازیگران تأثیرگذار امیدوارند به آتش‌بس دائم و توقف درگیری‌ها بین دو طرف منجر شود، اما اظهارات مقامات تل‌آویو مبنی بر ازسرگیری حملات به غزه برای نابودی کامل حماس، دورنمای اوضاع را تیره و تار کرده است. 
 
پس از پایان چهار روز آتش‌بس موقت در غزه که به مبادله ۲۰۰ اسیر از طرفین و ارسال صد‌ها کامیون کمک‌های بشردوستانه منجر شد، توافقاتی برای تمدید یک روزه آتش‌بس صورت گرفته است و غزه امروز (سه‌شنبه) و فردا هم برای ششمین روز متوالی شاهد آرامش نسبی و بدون درگیری خواهد بود. دیروز پس از آنکه «اسامه حمدان» سخنگوی حماس در لبنان روز دوشنبه گفت که آتش‌بس در غزه به مدت یک روز دیگر به منظور آزادی ۱۰ اسیر جدید تمدید خواهد شد. دولت قطر تأیید کرد که موافق آتش‌بس به مدت دو روز دیگر با همان شرایط تمدید شده است. به گزارش «اسپوتنیک»، حمدان اضافه کرد: «تمدید آتش‌بس به تعداد اسرایی که آزاد می‌شوند، بستگی خواهد داشت.» گروه‌های مقاومت غزه پیش‌تر گفته بودند که مابقی اسرا را به شرطی آزاد خواهند کرد که همه اسرای فلسطینی در بند اسرائیل آزاد شوند، اما تل‌آویو تاکنون با این درخواست موافقت نکرده است. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا هم روز دوشنبه در سخنانی گفت که اسرائیلی‌ها با ادامه آتش‌بس با آزادی اسرای بیشتر موافقت کردند. به گزارش اسکای‌نیوز، کربی اعلام کرد: «ما امیدواریم که حماس با تمدید آتش‌بس موقت موافقت کند تا بتوانیم تعداد بیشتری از اسیران را خارج کنیم.» 
به گزارش الجزیره، ریاض المالکی، وزیر خارجه تشکیلات خودگردان هم روز دوشنبه در سخنانی با بیان اینکه قطر، مصر، ایالات متحده، اتحادیه اروپا و اسپانیا در تلاش برای تمدید توافق هستند، گفت که آتش‌بس کنونی می‌تواند برای «یک، دو، سه روز» تمدید شود، اما هیچ‌کس دقیقاً نمی‌داند تا چه مدت. به گفته برخی منابع، حماس در حال حاضر به دنبال تمدید چهارروزه است، درحالی که اسرائیل خواهان تمدید روز به روز است و مذاکرات درباره آزادی اسرای فلسطینی ادامه دارد. 
همچنین جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا دیروز گفت که امیدوار است آتش‌بس موقت بین اسرائیل و حماس تا زمانی که اسرا آزاد شوند، ادامه یابد. این درحالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پس از رایزنی تلفنی با جو بایدن از نگاه مثبت خود به تمدید آتش‌بس خبر داد و گفت که در صورت آزادی هر ۱۰ اسیر اسرائیلی، یک روز به مدت آتش‌بس اضافه خواهد شد. با این حال، نتانیاهو وعده داد که به عملیات نظامی وحشیانه در غزه با هدف درهم شکستن حماس ادامه خواهد داد و این پرسش را مطرح می‌کند که قرارداد تمدید تا چه زمانی می‌تواند ادامه یابد. نتانیاهو مدعی شد که ادامه حملات به غزه تنها راه نابودی حماس و اطمینان از تضمین امنیتی آن است. اقدام اسرائیل برای نابودی حماس واکنش بازیگران منطقه را به همراه داشته است. محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر روز دوشنبه در مصاحبه با روزنامه فایننشال‌تایمز گفت که هدف اعلام شده اسرائیل برای ریشه‌کن کردن حماس در غزه، غیرواقعی است. وی گفت: «تمدید نکردن آتش‌بس دامنه جنگ را گسترش می‌دهد و منطقه را بی‌ثبات می‌کند.»
از سوی دیگر، همزمان با آتش‌بس، نتانیاهو عصر یک‌شنبه برای اطلاع از وضعیت نیرو‌های نظامی مستقر در غزه، مخفیانه به این باریکه سفر کرده بود. نتانیاهو طی گشت‌زنی خود در غزه گفت: «ما سه هدف داریم که عبارت از نابودی حماس و بازگرداندن اسیران ما و تضمین این است که غزه بار دیگر تهدیدی را علیه اسرائیل ایجاد نکند.» حماس در واکنش به این اقدام اعلام کرد که ورود مخفیانه نتانیاهو به غزه برای گرفتن عکس تبلیغاتی، نشانه شکست است. 
تمدید آتش‌بس یک روزه درحالی است که در چهار روز گذشته ۵۰ اسیر صهیونیست در ازای تحویل ۱۵۰ اسیر فلسطینی آزاد شدند و تلاش می‌شود تعداد زیادی از اسرا از طرفین آزاد شوند. با توجه به اینکه مقامات تندرو تل‌آویو مدعی هستند که در هر صورت پس از پایان آتش‌بس به حملات خود تا نابودی گروه‌های مقاومت در غزه ادامه خواهند داد، بنابراین به نظر نمی‌رسد که حماس هم تمام اسرا را آزاد کند، چرا که اسرا برگ برنده حماس هستند و از این کارت برای گرفتن امتیازات بیشتر از دشمن صهیونیستی استفاده خواهد کرد. نتانیاهو و دیگر مقامات تل‌آویو درحالی دنبال نابودی حماس هستند که در ۵۲ روز گذشته دستاورد ملموسی در غزه نداشتند و حضور قدرتمند مبارزان فلسطینی در شهر غزه در زمان مبادله اسرا، نشان داد که برخلاف ادعای صهیونیست‌ها، بخش‌هایی از شمال غزه همچنان در دست گروه‌های مقاومت است. صهیونیست‌ها سعی دارند با ارتش خود تمام اسرای خود را در غزه آزاد کنند، اما از مخفیگاه اسرا هیچ اطلاعاتی در دست ندارند. 
سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل دیروز گفت که تمام اسرای اسرائیلی نزد حماس نیستند و برخی از آن‌ها تحت بازداشت غیرنظامیان و دیگر گروه‌های فلسطینی قرار دارند. «لیور حیاه» که با شبکه «الحره» مصاحبه می‌کرد، حماس را مسئول سلامت تمامی اسرا دانست و گفت: «اسرائیل امیدوار است آتش‌بس تمدید شود و اسرا به‌خصوص زنان و کودکان بازگردند.»
 
 تلاش‌ها برای تمدید آتش‌بس پایدار
اگرچه هنوز خبری در مورد توافقات دو طرف بر سر ادامه آتش‌بس منتشر نشده است، اما برخی طرف‌های خارجی از جمله قطر سعی دارند این روند ادامه داشته باشد تا بتوانند به آتش‌بس دائمی دست پیدا کنند. یک مقام امنیتی رژیم صهیونیستی یک‌شنبه شب به «رویترز» گفت که سازمان موساد میزبان همتایان قطری خود است تا در مورد آزادی اسرای در بند حماس و دیگر عناصر آتش‌بس غزه که با میانجیگری دوحه شکل گرفته، رایزنی کند. این مقام با بیان اینکه افسران اطلاعاتی قطر روز شنبه برای مدت اقامت نامشخص وارد سرزمین‌های اشغالی شدند، تأکید کرد که به‌رغم نبود روابط رسمی بین دو طرف، همکاری بین آژانس‌های اطلاعاتی به طور سنتی نزدیک است. از سوی دیگر، پاسکال هانت، مدیر پاسخ به بحران در صلیب سرخ در مصاحبه با «اسکای‌نیوز» بیان داشت: «شرایط جمعیت و وضعیت در این منطقه به حدی وخیم است که نیاز به ادامه این آتش‌بس داریم تا کامیون‌های بیشتر و کمک‌های اضطراری بیشتر وارد غزه شوند. من به همین دلیل با وجود اینکه اطمینان و اطلاع ندارم، اما واقعاً امیدوارم همه چیز همان‌طور که در جریان دو عملیات قبلی مشاهده کردیم، بدون هیچ مشکلی ادامه یابد.» غزه به مدت ۴۸ روز زیر آماج حملات گسترده اسرائیل قرار داشت و با تخریب زیرساخت‌ها و مراکز بهداشتی همزمان با تشدید محاصره، وضعیت فاجعه‌باری بر این منطقه حاکم شده است که سازمان‌های جهانی نسبت به آن هشدار داده‌اند. بر اساس آمار‌های اعلام شده، برای بازسازی غزه مبلغ ۵۰ میلیارد دلار نیاز است که با تداوم درگیری‌ها و افزایش حجم ویرانی‌ها، این رقم افزایش خواهد یافت.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
جمشید نوری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۷
0
0
زودتر باید جنگ شروع شود .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار